top of page
Foto van schrijverSophie de Haan

STAR(R)-methode

Bijgewerkt op: 27 okt. 2021

De STAR(R)-methode is een interviewtechniek die selecteurs/recruiters regelmatig gebruiken wanneer ze een kandidaat interviewen tijdens een sollicitatiegesprek. Tijdens mijn stage jaren terug bij UWV heb ik kandidaten deze techniek geleerd, om ze te helpen met het voorbereiden van een sollicitatiegesprek. STAR(R) staat voor:


Situatie Taak Activiteiten Resultaat Reflectie


Deze interviewtechniek maakt dat sollicitanten hun taken aan de hand van voorbeelden concreet kunnen maken. Het gaat om je gedrag en vaardigheden in werksituaties of competenties.


Voorbeeld

Stel je bent secretaresse en geeft aan dat je goed kunt organiseren. Dan kun je dit aan de hand van STAR(R) onderbouwen. Recruiter: "Kun je een voorbeeld geven waaruit blijkt dat je kunt organiseren?" Sollicitant: "Ik werkte een tijd terug als office manager en er moest binnen twee weken een event worden georganiseerd met 40 klanten van ons."


Situatie: Op de agenda stond een extern event gepland voor over 2 weken waarbij er een locatie geregeld moest worden. Ook moesten er klanten worden uitgenodigd en medewerkers van onze eigen organisatie zouden workshops geven.


Taak: Ik had als taak het event op rolletjes te laten lopen. Met gasten, medewerkers een locatie en catering binnen een bepaald budget.


Activiteiten: Ik maakte een lijst van deelnemers, medewerkers en locaties en ging deze partijen telefonisch benaderen. Ik hield dit (o.a. de kosten) bij in een Excel bestand en stemde met mijn manager een aantal zaken af waardoor er beslissingen genomen konden worden. Ik plande zaken definitief in en communiceerde dit. Ik stuurde iedereen uitnodigingen, regelde een locatie en catering op basis van offertes. Ik informeerde alle deelnemers tijdig over de dag zelf.


Resultaat: Doordat ik op tijd was gestart met zaken ingang zetten, kon ik iedereen goed informeren. Ze wisten wat ze konden verwachten en dag verliep voorspoedig.


Reflectie: Je kunt je na de situatie afvragen wat goed ging, wat beter kon etc. Dit noemen we reflecteren; je staat even stil bij hoe het ging. Zo kun je bijvoorbeeld een volgende keer een locatie regelen die met het OV beter te bereiken is, als blijkt veel genodigden met het OV willen reizen.






Comments


bottom of page