Krapte op arbeidsmarkt: referral recruitment, medewerker-testimonials en employer branding

Het werven van personeel kan via allerlei kanalen:

  1. Kranten

  2. Social media

  3. Vacaturesites

  4. Netwerk

Juist nu er veel vacatures zijn en werkgevers staan te springen om personeel, is goede arbeidsmarktcommunicatie en referral werving van groot belang. Referral recruitment is werven via je eigen medewerkers. Het kan erg zinvol zijn wanneer je je medewerkers als ambassadeur van jouw organistie inzet (IG, 2018).


Interview medewerkers

Het verhaal dat medewerkers vertellen over jouw organisatie - op bijvoorbeeld het Werkbij gedeelte van jouw website, kan potentiele kandidaten triggeren om voor jouw organisatie te gaan werken. Interviews van medewerkers waarin de juiste informatie naar boven wordt gehaald, zijn van meerwaarde voor de organisatie.


Tips voor refferal werving:

- Interview je (enthousiaste) medewerkers en zet dit op jouw Werkenbij gedeelte van je website

- Laat medewerkers die goed zijn in relatiemanagement en communicatie hun interview zelf ook delen op social media in hun netwerk

- Maak gebruik van de aanbrengbonus

- Schrijf een referral program policy onder andere voor de medewerkers die jouw ambassadeurs willen zijn met betrekking tot hun externe uitingen en om procedure te beschrijven


Voordelen:

- Referral werving is vaak goedkoper

- Door medewerkers bewust te laten worden van de noodzaak aan personeel, zullen ze wanneer ze werkzoekende mensen ontmoeten eerder aan hun eigen werkgever denken - Met referral werving is de kans groter dat je mensen binnenhaalt die binnen de organiatiecultuur passen. Minder verloop scheelt ook weer geld.




Geraadpleegde bronnen:

www.frankwatching.com www.intelligencegroup.nl

9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven