Nou ja, bijna alles... Zoek jij hulp bij solliciteren? En wist je dat je hier professionals bij in kunt schakelen? Met diverse producten en diensten, tools, kennis en vaardigheden helpen ze jou aan je droombaan. Wij willen het liefst alle sollicitatiehulp-professionals spreken. Want wat kunnen ze eigenlijk voor jou doen? En waarom zou jij ze inschakelen? En hebben ze nog slimme tips?
Deze keer stelden we deze vragen aan Sophie de Haan van Blik op cv.nl
Met welk product of dienst help jij mensen succesvoller te worden in solliciteren of het vinden van een baan? Ik help als toegepast arbeids- en organisatiepsycholoog mensen met het vormgeven en herschrijven van hun curriculum vitae, sollicitatiebrief en het LinkedIn-profiel. Particulieren en loopbaanbedrijven kunnen dit bij mij uitbesteden.
Ook help ik mensen met het voorbereiden van een sollicitatiegesprek en kan ik meerdere testen inzetten zoals: beroepskeuze, loopbaan-, persoonlijkheids-, profiel- en capaciteitentest.
Meestal kom ik in the picture wanneer mensen arbeidsmarktklaar zijn en actief gaan solliciteren. Wanneer iemand bijvoorbeeld ziek is geweest of ontslagen is, kan ik na de loopbaanoriëntatie helpen met de volgende stap. Toch is het niet altijd zo. Een test kan bijvoorbeeld ook een eerste stap zijn die juist leidt naar een loopbaantraject.
Vertel er eens wat meer over, waarom en hoe begon het? Ik wilde graag gaan ondernemen en klein beginnen. Dus ik dacht: Ik start met het maken van cv’s. En er kwamen toen klanten op mijn pad om een cv te laten maken. Later breidde ik mijn diensten uit.
Zo vroeg iemand me of ik workshops wilde geven voor zijn loopbaanbedrijf. Dat vond ik tof dus dat ging ik gewoon doen. Inmiddels zet ik ook tests in waaronder: loopbaan-, beroepskeuze-, capaciteiten- en persoonlijkheidstests. Werken met mensen vind ik prettig. Het sociale van het gesprek en ik ben ook altijd heel nieuwsgierig naar iemand zijn achtergrond en levensloop.
Verder houd ik van schrijven en de creativiteit van het vormgeven; het werken met kleur en vormen. Het oog wil ook wat. Meerdere aspecten die mij interessant leken, kon ik integreren bij de producten en diensten die ik lever. Ik ben ook als communicatieadviseur werkzaam geweest. Solliciteren heeft naast dat het met arbeid te maken heeft ook met marketing en communicatie te maken. Die combinatie is dus erg handig. Het is prettig dat ik dit binnen mijn eigen bedrijf kan integreren.
Waarom is een professionele blik op een cv of sollicitatiebrief, gesprek voorbereiden of test belangrijk in het kader van werk vinden? Mensen zien er vaak tegenop te gaan solliciteren. Het kost best wat tijd. Solliciteren is ook hard werken. Je kunt het vergelijken met een baan. Je moet je verdiepen in de organisatie en de vacature. Een brief schrijven die echt aansluit op de vacature en per keer ook het cv aanpassen. Hierbij kunnen mensen vaak best wat hulp gebruiken.
Solliciteren is een vaardigheid die je kunt leren. Ook hebben mensen blinde vlekken of zijn ze onzeker. Ik help ze om helder te maken wat ze in huis hebben en dit mooi op papier te zetten. Een ander is weer niet goed in schrijven, maar wel in de baan waar ze op solliciteren.
De hulpvraag van mijn klanten is steeds verschillend. Met andere klanten deel ik weer voornamelijk kennis die hen al op weg helpt. Zo heb je interviewtechnieken waar recruiters gebruik van maken. Dit weten en ermee oefenen is al nuttig. En bij mensen bij wie ik een test inzet zijn bepaalde vragen niet duidelijk, welke kant ze bijvoorbeeld op willen gaan in werk. Ik help ook organisaties die een test willen inzetten om het ontwikkelpotentieel van een medewerker te achterhalen of om te kijken of een persoonlijkheid matcht bij een functie tijdens de selectieprocedure.
Met een cv, brief of LinkedIn profiel maak je een eerste indruk bij werk- of opdrachtgevers. Er hangt best veel van af. Mag je wel of niet op gesprek. Het is dus noodzaak om met in elk geval met verzorgde documenten te solliciteren. En natuurlijk is alleen een document niet doorslaggevend. Het gaat om het totale plaatje en de kandidaat moet als mens natuurlijk ook passen bij baan en organisatie.
Wat gaat er mis bij degenen die jij helpt? Ik zou niet willen zeggen dat het mis gaat. De doelgroep is ook heel divers. Er kunnen allerlei redenen aan ten grondslag liggen waarom iemand bij mij aanklopt. Klanten hebben vaak zelf al best wat gedaan. Maar ze zijn weer in andere dingen goed dan waar ik goed in ben. Ik vraag door, volg de huidige ontwikkelingen, ben handig met vormgeving, heb een arbeidspsychologische achtergrond en kennis van solliciteren en de arbeidsmarkt.
Dit samen zorgt ervoor dat ik mijn klanten een stap vooruit kan helpen. Sommige mensen hebben tientallen jaren niet gesolliciteerd. Tijden veranderen en solliciteren en een cv zijn nu anders dan jaren terug. Verder heb je ook gewoon mensen die geen tijd hebben om te solliciteren. Ze zien ertegenop en dan is het fijn om wat steun te krijgen.
Wat krijgen ze concreet van jou? Een cv, een brief, een geoptimaliseerd LinkedIn-profiel, een sessie voorbereiden sollicitatiegesprek. Een dag een workshop over solliciteren met persoonlijke feedback, veel informatie, een concrete tip of advies. Bij een test is er altijd een rapportage en een intakegesprek om te kijken of een test de juiste manier is en om te kijken welke test het beste is. Verder bespreek ik de test na afloop.
Wat levert het op om jou in te schakelen? Dat kan van alles zijn, want het is mede afhankelijk van de hulpvraag. Het is heel divers wat mijn producten en diensten klanten kunnen opleveren. Ik noem wat voorbeelden naar aanleiding van reacties van klanten.
Mensen krijgen weer wat meer zelfvertrouwen en krijgen een cv waarmee ze zich weer goed kunnen presenteren. Dit speelt vooral bij mensen die een tijd uit de roulatie zijn geweest. Regelmatig resulteert het in een baan en dus in eerste instantie tot een sollicitatiegesprek. Mensen vinden het ook fijn om handvatten aangereikt te krijgen om zaken aan te passen of tips te krijgen over tools.
Verder noemen ze dat de documenten overzichtelijk zijn en goed leesbaar en dat werkgevers of UWV complimenten geven over de documenten. Mijn klanten voelen zich ondersteund door de producten en diensten die ik lever. Soms geeft het ook inzicht in competenties en resultaten die ze zelf niet zo goed konden benoemen en identificeren. En last but not least... ze leren hoe ze goed voorbereid een sollicitatiegesprek in kunnen gaan.
Heb jij een top 3 tips over solliciteren voor onze lezers? 1. Laat je cv en brief altijd nalezen door een ander
2. Maak je cv liever niet langer dan 2 pagina’s
3. Bel van tevoren met de organisatie waar jij wilt solliciteren
Meer informatie? Wil jij een pro betrekken bij jouw cv, sollicitatiebrief, LinkedIn-profiel of kan jij wel wat coaching gebruiken? Kijk op www.blikopcv.nl en www.sollicitatiepsycholoog.nl. En je mag Sophie ook gewoon bellen of mailen op 06-45718186 of blikopcv.nl@gmail.com.
Bron: www.allesvoordiebaan.nl
コメント